• Hem
  • Personlig träning

Personlig träning

training-karlzons

Träna smartare, inte hårdare

 

Trött på kämpa utan att se resultat?

Det har aldrig någonsin funnits så mycket information om fitness och hälsa. Aldrig lika många böcker, dieter, blogs, träningsprogram, YouTube channels, och fitness influencerssom idag.

Men samtidigt finns det fler ohälsosamma och stillasittande människor än någonsin, och många av de som motionerar regelbundet inte når det resultatet de önskar ändå.

Om du vet att du ska och vill träna men gör inte det ändå, om du kommer igång men har svårt att hålla motivationen, eller om du gör ditt bästa men inte når det resultatet du önskar… du är inte ensam och vi är här för dig!

Många idag tror att träning handlar om hur trött man blir efter ett träningspass, hur mycket man svettas eller hur mycket träningsvärk man får dagen efter. Vill man ha bättre träningsresultat, ja då måste man träna mer eller hårdare… eller?

Vår filosofi som Personliga Tränare är istället att se över hur effektivt du tränar, inte hur hårt du tränar. Vi vet även att vi människor ofta behöver motivation, ledning och stöd för att nå våra mål. Och vi vet att hälsosama och hållbara vanor inte skapas genom extremt ansträngande träningsprogram och utbrändhet, utan de skapas med tid, tålamod, belöning och glädje.

Träning ska inte handla om smärta och uttråkning. Träning ska handla om hälsa, lycka och balans.

Det finns mycket i din träning som avgör vilket resultat du får – hur ofta du tränar, hur mycket du vilar, hur bra du äter och sover. Du har ju också dina genetiska förutsättningar som hela tiden spökar i bakgrunden. Och det finns även en del emotionella och kulturella faktorer som påverkar dina vanor samt din inställning till träning och fitness.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Så här fungerar det

Vi på Ånäskliniken erbjuder alltid en kostnadsfri konsultation (värde 495 kr). När du väl har bestämt dig för att börja träna med oss bokar vi en tid för ett första möte, där vi går igenom din målsättning, dina förutsättningar och vad din PT kommer kunna hjälpa dig med.

Hur många timmar behöver jag?

Hur många timmar du behöver för att nå ett visst träningsmål är väldigt individuellt. Därför är det viktigt att vi tilsammans gör upp en fungerande plan för hur vi ska kombinera PT-träning med andra egna aktiviteter för att du ska få bästa möjliga resultat. Vi går även igenom din livstil, dina behov, din önskemål, och andra förutsättningar så att träningsprogramet blir så effektivt och realistiskt som möjligt. En del kunder köper ett större paket på en gång medan andra hellre köper en eller ett par timmar åt gången. Fördelen med att ha flera timmar innestående är att vi kan boka en fast träningstid och jag som tränare kan även lägga upp en mer långsiktig planering.

Funktionsanalys

Under vårt första möte kommer vi också att genomföra en funktionsanalys av dig som kund. Det behöver inte vara mer avancerat än att vi går igenom några enkla rörlighets- eller stabilitetstester för de grundrörelser som våra vanligaste styrkeövningar bygger på men ger mig som tränare en bra bild över hur vi ska lägga upp träningen under den kommande perioden.

”Hemläxa”

Det är också ganska vanligt att du får några egna enkla övningar, eller ”hemläxa” som du utför mellan våra träningspass för att snabbare komma ifrån de vanligaste begränsningarna man oftast har när man går från en stillasittande livsstil till att träna med fria vikter. Ibland kan du även få skrifliga övningaruppgifter såsom målsättning eller skriva matdagbok.

PT-passet

Själva träningspasset kommer att variera beroende på dig som kund men brukar vara uppbyggd enligt följande struktur

1.Uppvärmning

Uppvärmningen är otroligt viktig! Det handlar det om att förbereda kroppen för träningen för att du ska prestera bättre och undvika att skada dig. Uppvärmningen kan bestå av rörlighetsträning, gymnastiska övningar, lite lätt ”lek” med skivstången eller en träpinne.

2. Teknikträning

Först i passet lägger man teknikträningen. Då är man mentalt och fysiskt som mest mottaglig för att lära sig nya saker, och här lägger man till exempel styrkeövningar som man vill bli bättre på men som i nuläget kräver att man använder en såpass lätt vikt att det kanske inte känns som man förväntar sig att ”träning” ska kännas. Personlig Tränare använder nästan uteslutande sig av styrkeövningar med fria vikter såsom skivstång, hantlar och kettlebells. Det är övningar som kan kräva lite inlärningstid i början men som sedan ger väldigt bra utdelning för den tiden man lägger ner. Vi vill ju alla att träningen ska vara så effektiv som möjligt, eller hur?

3. Huvuddelen (styrketräning eller annat)

Huvuddelen av träningspasset består av de övningarna och tekninkerna som du behöver lägga mest fokus på. Det brukar ofta bestå av basövningarna inom styrketräning (marklyft, knäböj, utfall, press och drag, osv) i kombination med andra komplexa övningar samt HIIT (intervallträning). Övningar so aktiverar stora muskelgrupper och använder många muskler samtidigt är väldigt effektiva för att bygga styrka eller muskelmassa.

4. Kompletterande övningar

Även om nästan hela kroppen får arbeta under huvuddelen, kan det ibland vara nödvändigt att lägga in extra övningar för delar av kroppen som behöver stärkas lite extra. Det kan vara områden som övre rygg och hållningsmusklerna, axlarna, eller bålen.

5. Avslut

Hur man avslutar passet beror också på dig som kund och vad du har för önskemål och behov. om du är ny inom styrketräning kan vi sätta oss och gå igenom passet och vad vi ska göra nästa gång, eller eventuella hemövningar du kan göra på egen hand. Vi kan också lägga in stretchövningar eller nedvarvning för den som behöver det, eller en ordentlig högintensiv konditionsövning för den som gillar att köra slut sig eller vill få upp flåset lite.

Har du fler frågor om träningen eller vill boka tid för ett första möte får du gärna kontakta
oss!

Så vad väntar du på?

 


Copyright 2016 Ånäskliniken
Webbdesinger: KarlZon's